Γενικές Πληροφορίες
Βιταμίνη B12 Τα 10 εκπληκτικά οφέλη της για την υγεία

Βιταμίνη B12 Τα 10 εκπληκτικά οφέλη της για την υγεία

New Page 5

Ενότητα 1 

Βιταμίνη B12: Τα 10 εκπληκτικά οφέλη της για την υγεία

Η βιταμίνη Β12 είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη που ωφελεί όλο το σώμα, από το κεφάλι μέχρι τα άκρα.

Είναι υπεύθυνη για το σωστό σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων και την καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος.

Υπάρχει μόνο στα τρόφιμα ζωικής προέλευσης και κυρίως στο συκώτι, το μοσχάρι, το αρνί, το κοτόπουλο, τα αυγά, τα γαλακτοκομικά και τα ψάρια.

Δείτε τι συμβαίνει στο σώμα σας όταν λαμβάνετε επαρκείς ποσότητες βιταμίνης B12. 

Ενότητα 2

Έλλειψη βιταμίνης Β12: Ποιες οι συνέπειες στα παιδιά

Τα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης Β12 στα πρώτα χρόνια της ζωής συνδέονται με γνωστικές δυσκολίες που σχετίζονται με την επίλυση γρίφων, την αναγνώριση γραμμάτων του αλφαβήτου και την ερμηνεία των συναισθημάτων άλλων παιδιών, δείχνει επιστημονική μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση American Journal of Clinical Nutrition.

Σύμφωνα με τα νέα στοιχεία, η ανεπάρκεια Β12 στα μικρά παιδιά συσχετίζεται με χαμηλότερες επιδόσεις σε τεστ γνωστικών επιδόσεων στην ηλικία των 5 ετών.

«Τα ευρήματά μας δείχνουν ξεκάθαρα ότι υπάρχει συσχέτιση ανάμεσα στα επίπεδα βιταμίνης Β12 στην παιδική ηλικία και σε ποικίλες παραμέτρους αναπτυξιακής και γνωστικής λειτουργίας, όπως είναι για παράδειγμα η ικανότητα ερμηνείας περίπλοκων γεωμετρικών σχημάτων και η ικανότητα αναγνώρισης των συναισθημάτων άλλων παιδιών» αναφέρει η επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, Ingrid Kvestad, από το ίδρυμα ερευνών Uni Research στο Μπέργκεν της Νορβηγίας. Κατά συνέπεια, η έλλειψη βιταμίνης Β12 καθυστερεί ή εξασθενίζει την ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών, αναφέρει η μελέτη.

Η βιταμίνη Β12 βρίσκεται μόνο σε ζωικά τρόφιμα, όπως το κόκκινο κρέας, τα αυγά και το γάλα, επομένως η έλλειψή της είναι συχνότερη σε άτομα που έχουν υιοθετήσει μια αυστηρά χορτοφαγική διατροφή ή σε παιδιά που γεννήθηκαν από μητέρες χορτοφάγους. Συχνή είναι επίσης η έλλειψη σε χώρες χαμηλού εισοδήματος, κυρίως στη Νότια Ασία.

«Ο αριθμός των παιδιών σε χώρες χαμηλού εισοδήματος που παρουσιάζουν έλλειμμα ανάπτυξης είναι αρκετά μεγάλος. Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι η διόρθωση των επιπέδων βιταμίνης Β12 σε μικρή ηλικία αποτελεί μέτρο ώστε να εξασφαλιστεί η σωστή ανάπτυξη για τα ευάλωτα παιδιά» αναφέρει η Kvestad. 

Ενότητα 3 

Ανεπάρκεια B12: 7 σημάδια ότι πρέπει να συμβουλευτείτε γιατρό

Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες βιταμίνες, έτσι και τη βιταμίνη Β12, ο οργανισμός δεν μπορεί να τη συνθέσει από μόνος του.

Ο μόνος τρόπος για να τη λαμβάνει κάποιος είναι μέσω της διατροφής ή των συμπληρωμάτων.

Ο ανθρώπινος οργανισμός χρειάζεται τη βιταμίνη Β12 για την παραγωγή των ερυθρών αιμοσφαιρίων, τη δημιουργία του DNA, αλλά και για ένα υγιές νευρικό και ανοσοποιητικό σύστημα. Χρησιμοποιείται επίσης από τον οργανισμό για να απελευθερώσει την ενέργεια από τα τρόφιμα.

Τροφές πλούσιες σε Β12 είναι το κρέας, ο σολομός, το γάλα και τα αυγά.

Η ανεπάρκεια της συγκεκριμένης βιταμίνης μπορεί να οδηγήσει σε αναιμία.

Από ανεπάρκεια Β12 κινδυνεύουν όσοι ακολουθούν αυστηρά διατροφικά σχήματα που δεν περιλαμβάνουν κρέας, αυγά και γαλακτοκομικά προϊόντα.

Τα μωρά των οποίων οι μητέρες είναι χορτοφάγοι, μπορεί επίσης να έχουν έλλειψη βιταμίνης Β12.

Τα συμπτώματα ανεπάρκειας της βιταμίνης Β12 αναπτύσσονται σταδιακά και μπορούν να επιδεινωθούν αν αφεθούν χωρίς θεραπεία.

Δείτε ποια είναι:

- Κίτρινη όψη δέρματος

- Κόκκινη γλώσσα με ή χωρίς έλκη / έλκη στο στόμα

- Αλλαγές ή απώλεια της αίσθησης της αφής

- Ανοσία στον πόνο

- Προβλήματα όρασης

- Υπερβολική κούραση

- Πονοκέφαλοι

Τα συμπτώματα της ανεπάρκειας Β12 συχνά συγχέονται με αυτά της πρώιμης άνοιας.

Η ανεπάρκεια βιταμίνης Β12 είναι πιο συχνή στους ηλικιωμένους, καθώς επηρεάζει περίπου τον έναν στους 10 ανθρώπους άνω των 75 ετών.

Η διάγνωση επιβεβαιώνεται με εξέταση αίματος.

Αν η ανεπάρκεια Β12 δεν αντιμετωπιστεί, μπορεί να προκαλέσει μη αναστρέψιμες επιπτώσεις στο οργανισμό. 

Ενότητα 4 

Εννέα σημάδια ότι ο οργανισμός σας χρειάζεται περισσότερη βιταμίνη Β12

Μήπως σας λείπει η πολύτιμη βιταμίνη Β12; Δείτε πώς θα το ανακαλύψετε.

Με την πάροδο των ετών ο ρυθμός απορρόφησης της βιταμίνης Β12 από τον οργανισμό μειώνεται, με αποτέλεσμα πολλοί άνθρωποι να παρουσιάζουν έλλειψη ή ανεπάρκεια. Πέρα από τη φυσιολογική διαδικασία της γήρανσης όμως, άλλοι γνωστοί παράγοντες που συμβάλλουν στην έλλειψη της συγκεκριμένης βιταμίνης είναι η χορτοφαγική διατροφή (η Β12 βρίσκεται αποκλειστικά σε προϊόντα ζωικής προέλευσης) και η λήψη ορισμένων φαρμάκων (όπως η μετφορμίνη που λαμβάνουν οι διαβητικοί και οι γυναίκες με σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών).

Η έλλειψη της βιταμίνης Β12 προκαλεί ευρύ φάσμα συμπτωμάτων και ενοχλήσεων, από την επίμονη κόπωση μέχρι αλλοιώσεις στην όραση. Αν τα παρακάτω συμπτώματα σας είναι γνώριμα, καλό θα είναι να ελέγξετε τα επίπεδα της Β12 στον οργανισμό σας με τη βοήθεια εξέτασης αίματος.

1. Αίσθημα κούρασης (ακόμη και μετά από αρκετές ώρες ύπνου)

Η επίμονη κόπωση είναι ένα από τα πρώτα και πιο χαρακτηριστικά συμπτώματα που προκαλεί η έλλειψη της βιταμίνης Β12. Αυτό συμβαίνει επειδή η βιταμίνη είναι απαραίτητη για τη σύνθεση των ερυθρών αιμοσφαιρίων, τα οποία μεταφέρουν οξυγόνο στο κάθε κύτταρο του σώματος. Χωρίς επαρκή οξυγόνωση των κυττάρων, τα επίπεδα της ενέργειάς σας θα είναι χαμηλά ακόμη κι αν απολαμβάνετε επαρκή και ποιοτικό ύπνο.

2. Μυϊκή αδυναμία

Νιώθετε ότι οι σακούλες του σούπερ μάρκετ ζυγίζουν 100 κιλά; Και στην περίπτωση αυτή η αιτία μπορεί να είναι η έλλειψη της Β12, καθώς δεν επιτρέπει να φτάσει στους μυς αρκετό οξυγόνο ώστε να λειτουργούν σωστά.

3. Μουδιάσματα

Η βιταμίνη Β12 είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία των νεύρων σε όλο το σώμα. Η έλλειψή της εκδηλώνεται συχνά με το μούδιασμα των άκρων ή με ένα αίσθημα ότι διαπερνά το σώμα ηλεκτρισμός.

4. Θολή μνήμη

Αν βρίσκετε συστηματικά τα κλειδιά σας μέσα στο ψυγείο ή ξεχνάτε ονόματα, πιθανότατα ανησυχείτε ότι σας χτυπά την πόρτα η άνοια, όμως μια πιο πιθανή εξήγηση είναι η έλλειψη της βιταμίνης Β12. Η καλή οξυγόνωση του εγκεφάλου και η καλή επικοινωνία μεταξύ των εγκεφαλικών νευρώνων είναι απαραίτητη για να είναι αποδοτική η μνήμη, πράγμα αδύνατο χωρίς επαρκή πρόσληψη Β12.

 

5. Ζαλάδα και έλλειψη ισορροπίας

Οι συχνές ζαλάδες και η έλλειψη ισορροπίας είναι δύο ακόμη κοινά συμπτώματα της έλλειψης της βιταμίνης Β12. Σύμφωνα με τουρκική μελέτη, τα άτομα που ταλαιπωρούνται από ζαλάδες και αναζητούν θεραπεία γι’ αυτές είναι 40% πιο πιθανό να παρουσιάζουν έλλειψη Β12 σε σύγκριση με άτομα που δεν εκδηλώνουν το συγκεκριμένο σύμπτωμα.

6. Χλωμό δέρμα

Η έλλειψη Β12 συνεπάγεται ότι τα ερυθρά αιμοσφαίρια του οργανισμού είναι πιο ευαίσθητα και καταστρέφονται πιο εύκολα. Αποτέλεσμα αυτού είναι να απελευθερώνεται μια χρωστική ουσία που ονομάζεται χολερυθρίνη, η οποία προσδίδει στο δέρμα μια χλωμή ή κιτρινωπή όψη.

7. Λεία και κόκκινη γλώσσα

Περίπου το 50% των ανθρώπων με έλλειψη Β12 παρουσιάζουν απώλεια των λεγόμενων θηλών της γλώσσας –των μικροσκοπικών εξογκωμάτων που υπό φυσιολογικές συνθήκες προσδίδουν στη γλώσσα μια τραχιά υφή– ιδιαίτερα στα άκρα της. Επίσης, η γλώσσα μπορεί να πονά, ιδιαίτερα στο πίσω μέρος της. Η απώλεια θηλών από τη γλώσσα συνήθως συνοδεύεται και από μειωμένη αίσθηση της γεύσης.

8. Κακή διάθεση

Η βιταμίνη Β12 εμπλέκεται στη σύνθεση χημικών ουσιών που ελέγχουν τη διάθεση, όπως η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη. Έτσι, η έλλειψή της μπορεί να οδηγήσει σε συμπτώματα άγχους ή και κατάθλιψης.

9. Αλλοιώσεις στην όραση

Σε ακραίες περιπτώσεις έλλειψης προκαλούνται βλάβες στο οπτικό νεύρο ή στα αιμοφόρα αγγεία του αμφιβληστροειδούς χιτώνα, με αποτέλεσμα τη θολή ή διπλή όραση, την ευαισθησία στο φως ή και την απώλεια της όρασης. 

Ενότητα 5

 Βιταμίνη Β12: Σε ποιες τροφές βρίσκεται εκτός από το κρέας

Η βιταμίνη Β12 είναι μία πολύ σημαντική βιταμίνη που δίνει στον οργανισμό ενέργεια, συμβάλλει στη σύνθεση του DNA, προστατεύει το νευρικό σύστημα και εμπλέκεται στην παραγωγή των ερυθρών αιμοσφαιρίων.

Η βιταμίνη Β12 βρίσκεται κατ’ εξοχήν σε τροφές ζωικής προέλευσης, επομένως η ανεπάρκεια ή η έλλειψή της στον οργανισμό είναι συνηθέστερη στα άτομα που ακολουθούν κατά βάση χορτοφαγική (vegetarian) ή αυστηρά χορτοφαγική (vegan) διατροφή.

Η συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα Β12 για τους ενήλικες είναι τα 2,4 μικρογραμμάρια (mcg). Για τις εγκύους και τις γυναίκες που θηλάζουν, η σύσταση ανεβαίνει στα 2,6 και 2,8 mcg ημερησίως αντίστοιχα. Η ποσότητα αυτή καλύπτεται εύκολα με ένα μοσχαρίσιο φιλέτο (μερίδα 90 γρ., 3,48 mcg).

Εναλλακτικά, επαρκής πρόσληψη μπορεί να επιτευχθεί με τις παρακάτω τροφές:

- γιαούρτι: 1,3 mcg ανά μερίδα 180 γρ.

- γάλα με χαμηλά λιπαρά: 1,2 mcg σε 1 φλιτζάνι γάλα

- τυρί: π.χ. 0,65 mcg σε 30 γρ. μοτσαρέλα

- αυγό: 0,6 mcg σε 1 μεγάλο αυγό

- σολομός: 4,9 mcg ανά μερίδα 90 γρ.

- τόνος σε κονσέρβα: 2,5 mcg ανά μερίδα 90 γρ.

Πηγές βιταμίνης Β12 για αυστηρά χορτοφάγους

Όσοι ακολουθούν vegan διατροφή και δεν καταναλώνουν ψάρι, αυγά και γαλακτοκομικά μπορούν να πάρουν τις απαραίτητες ποσότητες βιταμίνης Β12 από τα εξής προϊόντα:

- ενισχυμένο φυτικό γάλα (π.χ. γάλα αμυγδάλου)

- ενισχυμένα δημητριακά

- διατροφική μαγιά

Στα λεγόμενα ενισχυμένα προϊόντα οι απαραίτητες ποσότητες της βιταμίνης προστίθενται τεχνητά κατά τη διαδικασία της παραγωγής τους, ενώ η διατροφική μαγιά διατίθεται στην αγορά σε μορφή σκόνης ή νιφάδων ώστε να προστίθεται εύκολα σε κάθε γεύμα ή σνακ. Η ακριβής ποσότητα βιταμίνης Β12 που περιέχει ένα προϊόν θα πρέπει να αναγράφεται στην ετικέτα του.

Σε περίπτωση ανεπάρκειας ή έλλειψης της βιταμίνης Β12, ο γιατρός μπορεί να συστήσει τη λήψη συμπληρώματος διατροφής ή τη χορήγηση σε ενέσιμη μορφή.